søndag 23. november 2008

Ting 22, Bibliotek

Web 2.0 kan hjelpe oss til å markedsføre biblioteket og bibliotekets tjenester. Vi kan lage sosiale nettverk ved f.eks å lage soner på Origo. Det er en fin mulighet for oss til å få til et samspill mellom bibliotek og bruker uten at de fysisk trenger å være tilstede. Kanskje er dette verktøyet vår mulighet til å nå de unge, de er vant til å bruke nettets tjenester. Jeg kunne minimalt om Web 2.0 før jeg begynte på dette kurset, og jeg tror mange av våre brukere stiller i samme kategori. Vi må ikke glemme at biblioteket også er et sosialt møtested. Her treffes lokalbefolkninga, drikker kaffe og slår av en prat. Mange setter pris på personlig veiledning av bilbliotekar. Dette er viktig i små samfunn rundt om i Norge.
Jeg mener at vi skal ta ibruk den nye teknologien, men vi må også ta vare på noe av de gamle verdiene.
Ved at vi som jobber i bibliotekene kan bruke 0.2tjenestene kan vi veilede brukerne hvis de ønsker det. Jeg vet ikke om folk har forventninger om å få slik veiledning heller.
Problemet mitt er tid til å ta ibruk den nye teknologien. Jeg jobber i et kombinasjonsbibliotek(folkebibliotek/barneskolebibliotek) med tilsammen 42% stilling. Tida mi går med til å holde orden i samlinga, registrere bøker inn i katalogen, bibliotekopplæring for skolebarn og utlån. Er det ledige stunder driver jeg å kategoriserer faktabøkene og merker om dem. Slik er det vel på flere bibliotek. Jeg ser muligheten til å lage en blogg for skolebiblioteket der jeg legger inn f.eks. nye bøker. Her kan både lærere og elever holde seg oppdatert og komme med tilbakemeldinger om hva som ønskes innkjøpt.
Ettersom jeg jobber i filialen som er ei mil unna hovedbiblioteket vil biblioteksjefen og jeg sikkert fortsette å bruke noe av det vi har opprettet.
Ellers regner jeg med at kommunikasjonen mellom bibliotek i regionen og Namdalsbibliotekene vil forgå ved web 2.0 ting etterhvert.

Ingen kommentarer: